O PROGRAMIE „SZKOŁA I PRZEDSZKOLE PRZYJAZNE ŻYWIENIU I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ"
Projekt KIK/34
„Zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym
poprzez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej”
realizowany w ramach w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu współpracy
Problem nadwagi i otyłości
Polska pod względem nasilenia otyłości u dzieci i młodzieży znalazła się w przełomowym momencie, istnieje bowiem szansa na zatrzymanie tej światowej epidemii i uniknięcia drogi, jaką przeszły inne kraje, w których – jak wynika z danych Światowej Organizacji Zdrowia – odsetek dzieci otyłych dochodzi do 20%. W Polsce tempo narastania odsetka takich dzieci ma istotny statystycznie trend wzrastający. Dodatkowo, liczba dzieci wykazujących stan przedotyłościowy, czyli nadwagę, już dorównuje innym krajom.
Cel
Celem programu jest wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży poprzez kształtowanie prozdrowotnych postaw i, w konsekwencji, zapobieganie rozwojowi nadwagi i otyłości oraz innym chorobom przewlekłym.
Adresaci programu
Program jest adresowany do przedszkoli i szkół, by zmotywować je do podjęcia na własnym terenie działań zapobiegających rozwojowi nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży. Jest to podstawa do rozwoju środowiska niezbędnego do promowania zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej oraz nadzoru nad stanem odżywienia wśród dzieci i młodzieży w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Minister Edukacji Narodowej ogłosił rok szkolny 2013/2014 Rokiem Szkoły w Ruchu.
Aktywność fizyczna, w tym regularne uprawianie sportu, w połączeniu ze zdrowym żywieniem, jest warunkiem zachowania i wzmacniania zdrowia na wszystkich etapach życia człowieka - powiedział Tadeusz Sławecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej otwierając spotkanie inaugurujące Rok Szkoły w Ruchu.
W ramach Programu Szwajcarsko-Polskiej Współpracy (KIK-34) powstał drugi film z Panem Pascalem Brodnickim, tym razem skierowany do rodziców. Pascal gotuje na ekranie razem z 9-letnim Wiktorem i mówi o roli drugiego śniadania:
Zachęcamy do wykorzystania w/w i n/w materiałów. Mamy nadzieję, że będą one ciekawym materiałem edukacyjnym oraz inspiracją w przygotowywaniu zdrowych posiłków wspólnie z dziećmi.
I miejsce: Zuzanna Gumiela, Kacper Łunkiewicz... II miejsce: Oliwia Budziak, Konrad Antosiak III miejsce: Maja Mielcarek, Adrian Kołdras
I kategoria wiekowa: IV-VI I miejsce: Ewelina Seweryn, Jakub Kandyba II miejsce: Aleksandra Bartkowiak, Sebastian Ruman III miejsce: Zuzanna Pawłowska, Bartosz Darul
KONKURS O ZDROWYM ODŻYWIANIU – podsumowanie działań ujętych w programie: Szkoła Przyjazna zdrowemu odżywianiu i aktywności fizycznej.
Konkurs odbył się z podziałem na dwie grupy wiekowe: O-III i IV-VI. Uczniowie musieli:
* odpowiedzieć na szereg pytań – wykazać się wiedzą,
* zaprezentować scenkę i piosenkę związaną ze zdrowiem,
* ułożyć puzzle (decydował czas),
* rozpoznać ukryte owoce i warzywa,
* namalować wylosowane warzywo lub owoc,
* dopingować swoje drużyny – wymyślić okrzyki-rymowanki.
Konkurs przebiegł bardzo sprawnie, ponieważ uczniowie wywiązali się ze swoich obowiązków i przygotowali się do konkursu – wielkie podziękowania dla wychowawców tych najmłodszych.
KRÓL MARCHEWKOWY I WITAMINOWY
W ramach realizacji projektu kontynuujemy dwa konkursy:
"KRÓL WITAMINOWY" - uczniowie codziennie przynoszą do szkoły owoce, czasami warzywa (np. pomidora, paprykę) i wspólne spożywają je na 2 (długiej przerwie lekcyjnej) wraz z II śniadaniem - każda "witaminka" jest zaznaczana przez wyznaczone osoby na tablicach - specjalnie przygotowywanych gazetkach w klasie. Na te osoby, które zwyciężą, czekają nagrody.
"KRÓL MARCHEWKOWY" - środy są dniem marchewkowym, w tym dniu wszyscy powinni pamiętać o marchewce - każda z nich, zjedzona podczas II śniadania, zostaje zaznaczona - tu również na zwycięzców czekają nagrody.
Klasa
Imię i nazwisko
Król Witaminowy
Król Marchewkowy
O
Oskar Janiszewski
Kinga Darowska
I
Joanna Kukla
Julian Wasiak
II
Żaneta Spichalska
Aleksandra Dreher
III a
Julia Nowacka
Maja Mielcarek
III b
Magda Grzesiak
Martyna Marcinkowska
IV
Bartosz Darul
Bartosz Daeul
V
Oliwia Świątkowska
Zuzanna Pawłowska
VI a
Jakub Kandyba
Paweł Sym
Jakub Kandyba
OGRÓDKI ZIOŁOWE
„W kąciku przyrodniczym”
Uczniowie klasy pierwszej poznawali warunki niezbędne do wzrostu roślin na podstawie ilustracji oraz tekstu „Dbamy o rośliny”. Dzieci rozmawiały o walorach zdrowotnych warzyw cebulowych oraz witaminie C na odporność. Po zaplanowaniu niezbędnych czynności przystąpiły do realizacji projektu „Hodowla roślin”. Założone hodowle roślin cebulowych systematycznie obserwowano, a spostrzeżenia notowano w dzienniczkach hodowli.
MYJEMY I JEMY - SAŁATKA OWOCOWA
Poznawanie litery "j, J" w klasie pierwszej było okazją do rozmowy o zdrowych przekąskach i deserach. Uczniowie ustalili, że owoce mają wiele witamin i łatwo zrobić z nich pyszny deser. Pierwszoklasiści przypomnieli także zasady bezpiecznego posługiwania się sztućcami. Po krótkiej pogadance dzieci rozpoczęły obieranie i krojenie. W wielkiej misce wymieszano pokrojone owoce i dodano sok z cytryny. Po uprzątnięciu i nakryciu stolików pozostało tylko życzyć sobie: „Smacznego!”.
Przyjemnie, pożytecznie i zdrowo
Pierwszy dzień jesieni klasa IIIa przywitała smakowicie. Korzystając z darów jesieni oraz tematu o królowej Bonie, która sprowadziła do Polski włoszczyznę, przygotowaliśmy sałatkę jarzynową. Każdy pracował dzielnie krojąc i mieszając produkty. Wokół rozchodziły się smakowite aromaty. Chcemy być zdrowi i mieć dużo siły do nauki, więc zajadaliśmy gotowe sałatki ze smakiem.
Maria Kruszelnicka
A może sałatka owocowa na II śniadanie?
Witaminki, witaminki – sałatka owocowa
Dzieci z oddziału przedszkolnego lubią się zdrowo odżywiać! Samodzielnie zrobiły sałatkę owocową z przyniesionych przez siebie owoców. Przygotowania szły bardzo zręcznie. Kiedy wszystko było gotowe, był czas na degustacje. Drugie śniadanie było przepyszne i pełne witamin.
Beata Szymańska
Wiemy, co jest zdrowe - sałatka warzywna
Tym razem nikt nie marudził, ponieważ II śniadanie, zrobione wspólnymi siłami, wszystkim smakowało. Postanowiliśmy sprawdzić, jak nasza potrawa będzie smakowała innym - byliśmy dumni, kiedy nas chwalono.
JEDZ OWOCE, ZDROWO ŻYJ
Akcja Samorządu Szkolnego - tym razem do zdrowego odżywiania się zachęcała klasa V.
WIEMY, JAK DBAĆ O ZDROWIE
W ZDROWYM CIELE, ZDROWY DUCH
Pod takim hasłem upłynął dzień w oddziale przedszkolnym przy szkole. Dzieci segregowały wycięte z gazet fotografie zdrowych produktów żywnościowych: warzyw, owoców, nabiału. Uczniowie wiedzieli, że aby być zdrowym, potrzebne są też zabawy na świeżym powietrzu.
OWOCOWE JEŻE
Drugoklasiści podczas zajęć rozmawiali o jesieni i przygotowaniu jeża do zimy, a następnie wspólnie przygotowali dodatek do II śniadania - owocowe jeżyki.
Piramida zdrowego odżywiania.
Inspiracją do jej wykonania była lekcja o figurach geometrycznych oraz temat o rodzajach budowli. Uczniowie nauczyli się dzielić produkty spożywcze na pięć grup i dowiedzieli się, że składniki zbilansowanej diety powinny być spożywane w odpowiednich proporcjach, przypominających właśnie piramidę.
Zdobyte wiadomości dzieci będą mogły utrwalać w klasowym kąciku zdrowia, w którym zawisła piramida.
BO ZDROWIE WAŻNE JEST
Wiemy, co jest zdrowe - nasze własne piramidy żywieniowe.
Jemy zdrowo
Drugoklasiści wiedzą, co jest zdrowe, a sałatka przygotowana samodzielnie smakuje wyjątkowo. Pozwólmy dzieciom działać, stwórzmy im warunki, a z pewnością będą naszą dumą.
Sałatka z nowalijek
17.01.2015 r.
W trakcie omawiania czytanki o ogrodzie i szklarni, pierwszoklasiści przypomnieli zasady zdrowego odżywiania i określili wartości odżywcze surowych warzyw. Klasa postanowiła przygotować sałatkę z nowalijek. Po ustaleniu zasad higieny w trakcie przygotowywania posiłku, uczniowie przystąpili do mycia, obierania i krojenia warzyw. Wymieszaną, przyprawioną szczypiorkiem z parapetowego ogródka i wzbogaconą smakiem naturalnego jogurtu sałatkę pierwszaki zajadały z wielkim smakiem.
A może tak jabłuszko?
Porcja witamin dla każdego :)
NABIAŁ TO ZDROWIE !
To hasło dzieci z oddziału przedszkolnego. Była prezentacja i degustacja przyniesionych produktów mlecznych. Dzieci robiły również plakaty - Produkty z mleka.
ŚNIADANIE DAJE MOC
ŚNIADANIE DAJE MOC
Tak wyglądało u nas dzisiaj II śniadanie - bardzo zdrowo i smacznie. I co najważniejsze - zrobione samodzielnie.
WYJĄTKOWO ZDROWY BAL KARNAWAŁOWY
12.02.2015r. odbył się w naszej szkole WYJĄTKOWO ZDROWY BAL KARNAWAŁOWY. Dlaczego? Ponieważ uczniowie mieli bardzo dużo ruchu – do wspólnych tańców zachęcali wychowawcy i rodzice oraz orkiestra - a w przerwach nabierali sił przy zdrowym poczęstunku: owocach i sałatkach owocowych. Przy skocznej muzyce, wśród serpentyn i kolorowych balonów bawiły się zgodnie księżniczki z policjantami, czarodzieje z cygankami, spidermani z biedronkami i wielu innych przebierańców z oddziału przedszkolnego oraz z kl. I-III. Uczestnicy pląsali w kółeczko lub w parach przy ulubionych przebojach. Nie zabrakło też znanych i nieznanych konkursów – chętnych do udziału w nich nie brakowało. W międzyczasie odbyły się wybory Królowej i Króla Balu 2015. Uczestnicy w tajnym głosowaniu wybrali Królewską Parę z każdej klasy. Dla wytchnienia można było przysiąść w bufecie i posmakować zdrowego poczęstunku. Okazało się, że można obejść się bez paluszków, cukierków, chipsów.
Moje ulubione owoce i warzywa
Drugoklasiści w ramach działań związanych z promocją zdrowia i zdrowego odżywiana przeprowadzili ankietę w swojej grupie na temat ulubionych warzyw i owoców. Po podliczeniu oddanych głosów okazało się, iż najbardziej lubianym owocem jest gruszka, a warzywem marchewka.
Zajęcia te były także wspaniałą okazją do doskonalenia umiejętności uczniów w zakresie analizowania danych, odczytywania wyników i zapisywania ich w postaci diagramu - uczniowie samodzielnie opracowali i przedstawili wyniki w diagramie słupkowym, a następnie z dumą prezentowali wyniki swojej pracy.
SZKOLNY KONKURS PROFILAKTYCZNY
Konkurs, którego głównym celem było promowanie zdrowego stylu życia oraz wskazanie m.in. szkodliwości narkotyków, alkoholu, papierosów (i innych używek) oraz ukazanie zagrożeń, jakie niosą ze sobą różne uzależnienia, został rozstrzygnięty.
Plakaty należało wykonać na nw. tematy:
"Narkotykom i wszelkim innym używkom mówię stanowcze NIE!”
„Dziękuję, nie piję i nie palę.”
„Uzależnienie od gier, Internetu.”
„Wiem, co jest zdrowe”
TECHNIKA WYKONANIA PRAC BYŁA DOWOLNA.
Konkurs skierowany był do wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej im. Jana Dekerta w Bledzewie. Wpłynęły 62 prace, komisja wyróżniła 21.
20. Julia Góralewicz, Kinga Darowska, Joanna Pasińska
21. Aleksandra Chłopecka, Sandra Rozwadowska, Jakub Owczarczyk, Patryk Zimny
Sponsorem nagród dla wyróżnionych jest Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bledzewie, a dla pozostałych uczestników – Rada Rodziców, działająca przy szkole.
Organizatorzy, Szkoła Podstawowa im. Jana Dekerta w Bledzewie oraz Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bledzewie dziękują wszystkim za tak liczny udział.
PAMIĘTAJMY: Jesteśmy odpowiedzialni za ochronę zdrowia i życia nie tylko swojego, ale i najbliższych, przyjaciół, kolegów, koleżanek, więc ostrzegajmy, reagujmy, nie przechodźmy obojętnie.
RUCH TO ZDROWIE
BEZPIECZNIE, ZDROWO I NA SPORTOWO
Uczniowie klasy V i VI naszej szkoły przebywali na dwudniowym biwaku na Ośrodku Dydaktyczno-Socjalnym AWF Poznań w Chycinie. Głównym celem pobytu było poznanie walorów przyrodniczo-geograficznych najbliższej okolicy oraz kształtowanie wydolności organizmu. Biwakowicze korzystali ze wszystkich znajdujących się tam obiektów sportowych, doskonalili swe umiejętności, głównie z zespołowych gier sportowych oraz lekkoatletyki.
Natomiast uczniowie klasy II wybrali się tam na jednodniową wycieczkę, której głównym celem było doskonalenie pomysłowości w tworzeniu gier i zabaw ruchowych, indywidualnych i zespołowych.
ZAJĘCIA RUCHOWE
Przedszkolaki kochają wszelkie zajęcia ruchowe, a zwłaszcza na hali sportowej. Po rozgrzewce, wyścigach drużyn, oddali się swoim ulubionym rozgrywkom sportowym, zwłaszcza chłopcy.
ZMAGANIA SPORTOWE NA HALI
Uczniowie klasy pierwszej i dzieci z Oddziału Przedszkolnego spotkały się na hali sportowej na turnieju zabaw ruchowych. Po wspólnym powitaniu utworzono trzy grupy mieszane. Zespoły zmagały się z siedmioma konkurencjami sprawnościowymi. Zawodnicy pokonywali przeszkody: slalom, skok przez poprzeczkę, przejście pod przeszkodą, rzuty do celu, skoki, toczenie piłki i bieg z piłką. Wszyscy zostali zwycięzcami, bo każdy pokonał trudności. Po wspólnych emocjach dzieci podziękowały sobie za wspaniałą zabawę.
MINI PIŁKA NOŻNA - TURNIEJ KLAS
IV - VI i najmłodszych :-)
RUCH TO ZDROWIE – ĆWICZMY RAZEM.
Budzenie zamiłowania do ruchu oraz wspomaganie rozwoju fizycznego dziecka to cele, które skłaniają najmłodsze dzieci naszej szkoły do zabaw ruchowych. 30 stycznia podczas zajęć hasło przewodnie brzmiało: RUCH TO ZDROWIE – ĆWICZMY RAZEM. ZACHĘCAMY! Dzieci otrzymały „medale”, które mają je zachęcić do ćwiczeń i ruchu z najbliższymi.
Beata Szymańska
PRZERWA
Odrobina śniegu, a tyle radości :)
SALA ZABAW
Zgodne zabawy ruchowe małych (przedszkolaków) i trochę większych (trzecioklasistów)
DO ODWAŻNYCH ŚWIAT NALEŻY!
06.02.2015r.
Do odważnych świat należy! Tym razem uczniowie z kl. IV-VI postanowili zmierzyć się z łyżwami (wielu z nich po raz pierwszy miało je na nogach) oraz kręglami. Metodą prób i błędów udało się - wszyscy osiągnęli sukces!
Po analizie ilustracji oraz tabeli zawartej w „Naszym elementarzu” pierwszoklasiści omówili ulubione sposoby spędzania czasu wolnego.
Przeprowadzono klasowy sondaż dotyczący sposobów spędzania wolnego czasu i sporządzono tabelaryczne podsumowanie wywiadu.
Po przeliczaniu i porównywaniu popularności określonych zajęć okazało się, że uczniowie najchętniej wybierają zabawy na świeżym powietrzu. Najbardziej lubianymi zajęciami są: gra w piłkę, jazda na rolkach i plac zabaw.
Przy okazji uczniowie przypomnieli zasady bezpieczeństwa zabaw w zmieniających się warunkach pogodowych na przełomie pór roku.
NASI ULUBIEŃCY / NASZE ULUBIONE
DLACZEGO SPORT TO ZDROWIE?
„Nasz ulubiony plac zabaw”
O tym, jak ważny w życiu każdego człowieka jest ruch, wiedzą już najmłodsi uczniowie. Drugoklasiści łączą zabawę z aktywnością ruchową i chętnie spędzają czas na placu zabaw. W bezpiecznych warunkach mają możliwość spożytkowania ogromnej energii i zaspokojenia naturalnej potrzeby ruchu. Uczniowie przedstawili swoje zabawy w formie plastycznej - pracowali metodą projektu.
BEZPIECZNE I AKTYWNE FERIE
Jak je spędzić? Uczniowie mają wiele pomysłów - w ich plakatach dominują zabawy na świeżym powietrzu. Pytanie tylko, czy wszystkie te plany, marzenia będzie można zrealizować. Wiele zależy od ... upragnionego śniegu. Niewiele w tym roku nasze dzieci go miały :(
"Ruch na świeżym powietrzu a cztery pory roku"
Tak brzmiało zadanie - uczniowie pracowali metodą projektu. Efekty swojej pracy zaprezentowali społeczności szkolnej w formie gazetki.
A oto klasa V i wyniki jej pracy:
"Nasze ulubione formy ruchu"
Tym razem klasa III b:
ROK SZKOLNY 2013/2014
BO ZDROWIE TO WAŻNA RZECZ
Zaczęliśmy od mierzenia i ważenia - tu pomogła nam nasza pani pielęgniarka :)
Skrzętnie zanotowaliśmy wszystkie miary - ich weryfikacji dokonamy pod koniec projektu. Teraz dobierzemy odpowiednie ławki do wzrostu - trzeba zadbać o prawidłowe postawy podczas siedzenia w ławkach.
KRÓL MARCHEWKOWY I WITAMINOWY
W ramach realizacji projektu ogłosiliśmy dwa konkursy:
"KRÓL WITAMINOWY" - uczniowie codziennie przynoszą do szkoły owoce, czasami warzywa (np. pomidora, paprykę) i wspólne spożywają je na 2 (długiej przerwie lekcyjnej) wraz z II śniadaniem - każda "witaminka" jest zaznaczana przez wyznaczone osoby na tablicach - specjalnie przygotowywanych gazetkach w klasie. Na te osoby, które zwyciężą czekają nagrody.
"KRÓL MARCHEWKOWY" - środy są dniem marchewkowym, w tym dniu wszyscy powinni pamiętać o marchewce - każda z nich, zjedzona podczas II śniadania, zostaje zaznaczona - tu również na zwycięzców czekają nagrody.
Klasa
Imię i nazwisko
Król Witaminowy
Król Marchewkowy
I
Aleksandra Dreher
Kacper Kuszczyk
Żaneta Spichalska
II a
Julia Nowacka
Kinga Czerwińska
II b
Magdalena Grzesiak
Aleksander Orlik
III
Kamil Wyka
Bartosz Darul
IV
Oliwia Świątkowska
Zuzanna Pawłowska
Oliwia Świątkowska
V
Paweł Sym
Paweł Sym
VI a
Nikola Nowacka
Nikola Nowacka
VI b
Weronika Beska
Michał Potyra
PIRAMIDA ŻYWNOŚCIOWA
Uczniowie klasy III przynieśli ulotki promocyjne i wycinki z gazet przedstawiające produkty spożywcze. Następnie na tablicy magnetycznej powstał zarys piramidy żywienia.
Po sprawdzeniu poprawności wykonania i omówieniu poszczególnych grup produktów, uczniowie wykonali piramidę na arkuszu papieru.
Na koniec umieszczone zostały fotografie uczniów podejmujących różne rodzaje aktywności ruchowej: jazda na rowerze, pływanie czy udział w zawodach strażackich.
Piramidę umiejscowiono w pobliżu klasowego kącika sprzętu sportowego. wiedzą
Czy piątoklasiści wiedzą, co jest zdrowe?
Uczniowie, zanim wykonali piramidę, musieli odpowiedzieć na szereg pytań, rozwiązać rebusy i krzyżówki. Podzieleni na zespoły, bo przecież w grupie raźniej, przyjemniej i sprawniej wykonuje się zadania, szybko uporali się z zadaniami. Jak im poszło? Wszyscy zdali egzamin - wiedzieli, co powinno znaleźć się w ich codziennym jadłospisie, a czego powinni unikać. Miejmy tylko nadzieję, że swoją wiedzę wykorzystają także w praktyce.
MY TEZ WIEMY, JAK DBAĆ O ZDROWIE! Pierwszoklasiści z dumą zaprezentowali swoją piramidę.
Piramidy wykonane przez kl. VI b i VI a
Klasa II b także podsumowała swoje wiadomości na temat zdrowego odżywiania.
PIRAMIDA ŻYWIENIOWA oraz przykładowe jadłospisy - tym razem w wykonaniu klasy IV.
MY TEŻ WIEMY, JAK DBAĆ O ZDROWIE
W projekcie biorą udział również dzieci z oddziału przedszkolnego przy szkole. Poniższe pracę świadczą o tym, że wiedzą, jak należy dbać o zdrowie i zdrowo się odżywiać. Brawo!
ABC DOBREGO ŻYWIENIA
Klasa VI wraz z wychowawcą przygotowała niecodzienną lekcję wychowawczą - uczniowie postanowili przygotować sałatkę owocową oraz gazetkę tematyczną. Podzieleni na zespoły, wszyscy zabrali się do pracy. Do degustacji zaprosili kolegów i koleżanki oraz pracowników szkoły. Wszystkim potrawa smakowała - była bardzo pożywana i co najważniejsze, była niskokaloryczna i dostarczyła wielu witamin.
DEGUSTACJA WARZYW I OWOCÓW W KL. III
Temat: Nie odkładaj do jutra …
Przy okazji pogadanki o sposobach organizacji zajęć w ciągu dnia, trzecioklasiści przypomnieli zasadę spożywania dziennie 5 porcji owoców, warzyw lub soku.
Po klasowej naradzie określono optymalne godziny spożywania 5 zdrowych posiłków.
Jedna grupa uczniów wykonała napisy, a grupa druga zrobiła „bananowe zegary” z talerzy i wskazówek z połówek banana.
Po ułożeniu „owocowego” planu dnia, uczniowie zrealizowali jeden z punktów tego planu, jedząc banany na drugie śniadanie.
Mali kucharze i ich sałatka owocowa oraz szaszłyki
Na lekcjach języka niemieckiego uczniowie klas 6 A i B połączyli naukę języka z wiedzą na temat zdrowego odżywiania. W ramach rozdziału "Guten Appetit" ("Smacznego") poznali niemieckie nazwy produktów żywnościowych i ugruntowali swoje wiadomości dotyczące prawidłowych nawyków żywieniowych.
Uczniowie, pracując w grupach, wykonali piramidę żywieniową lub komponowali zbilansowany jadłospis dzienny, uwzględniając w nim liczbę posiłków oraz ilość porcji produktów z danej grupy pokarmowej.
MLEKO I PRODUKTY MLECZNE
Dzieci z oddziału przedszkolnego przy szkole poznały zasady zdrowego żywienia z uwzględnieniem roli mleka i produktów mlecznych. Wymieniając swoje ulubione produkty mleczne, sześciolatki wyszukiwały je w gazetach, a potem wycinały i przyklejały w wybranym przez siebie miejscu na brystolu - i w taki sposób stworzyły plakat „zdrowej żywności”. Na zakończenie wszystkie dzieci otrzymały kartonik mleka z programu SZKLANKA MLEKA - wypiły je podczas drugiego śniadania.
WSPÓLNE II ŚNIADANIE
Po I śniadaniu, które najlepiej zjeść przed wyjściem do szkoły, energia spada i nasz organizm potrzebuje kolejnego jej zastrzyku, jakim powinno być pełnowartościowe II śniadanie. Zazwyczaj takie śniadanie, zrobione przez rodziców, uczniowie przynoszą do szkoły. Dzisiaj jednak zrobili je samodzielnie w szkole. Czy pamiętali z czego powinno się ono składać? Egzamin ze zdrowego odżywiania, samodzielności i dekoracji, zwłaszcza ci najmłodsi, zdali celująco – co potwierdzają zdjęcia. Wspólne, II śniadanie bardzo smakowało wszystkim.
"SKĄD SIĘ WZIĘŁY NAZWY PÓR ROKU I MIESIĘCY ?"
"Skąd się wzięły nazwy pór roku i miesięcy?"
A dokładnie - edukacja plastyczna i zdrowotna - wykonanie klasowego kalendarza o tematyce zdrowotnej w kl. III.
Uczniowie:
przypomnieli zasady podziału kolorystycznego owoców i warzyw,
nazywali przyniesione produkty,
podzielili smakołyki na pięć grup kolorystycznych,
odczytywali notatki o witaminach,
uporządkowali kartki z nazwami miesięcy,
dopasowali obrazki z owocami i warzywami według grup kolorystycznych do kolorów pór roku,
ułożyli kalendarz na klasowej gazetce o tytule "Kolorowe witaminy przez cały rok".
PORY ROKU NA SPOTROWO
Uczniowie podzieleni na cztery grupy wg kolorów pór roku realizowali zabawy ruchowe na czterech stacjach:
Stacja WIOSNA - spacer z psem (zabawa w parach z czworakowaniem i turlaniem się)
Stacja LATO - zabawy ze skakankami (zabawa skoczna)
Stacja JESIEŃ - wspinaczka po drabinie i celowanie do wiaderka (zabawa rzutna i na koordynację ruchową)
Stacja ZIMA - toczenie śnieżnej kuli (zabawa bieżna)
POZALEKCYJNE ZAJĘCIA SPORTOWE, POWIATOWE ZAWODY MINI PIŁKI RĘCZNEJ CHŁOPCÓW I DZIEWCZĄT
Uczniowie naszej szkoły uczestniczą w pozalekcyjnych zajęciach rekreacyjno-sportowych.
Na zajęciach tych mogą doskonalić poznane w trakcie lekcji wychowania fizycznego umiejętności ruchowe, zaznajamiać się z nowymi dyscyplinami sportowymi oraz zdobywać wiedzę niezbędną do zachowania bezpieczeństwa podczas wszelkiej aktywności ruchowej. Największą popularnością wśród dzieci cieszą się zespołowe gry sportowe, w szczególności piłka nożna oraz piłka ręczna. Na zajęciach tych również nasi „szkolni sportowcy” mogą przygotować się do zawodów sportowych.
Zajęcia te cieszą dużą popularnością tym bardziej, że stwarzają możliwość realizowania się w wybranej dyscyplinie.
Przerwa śródlekcyjna w kl. III - relaks na sportowo.
Mini Olimpiada – SPORT NA WESOŁO
Wspólne zabawy dzieci z naszego oddziału przedszkolnego oraz Przedszkola Gminnego w Bledzewie stały się tradycją. Ulubionym miejscem wspólnych spotkań jest niewątpliwie MIEJSCE ZABAW – sala wyposażona w pomoce i sprzęt w ramach realizacji programu MEN. Tym razem jednak, po raz pierwszy, dzieci spotkały się na hali sportowej – ogromną halę miały tylko do siebie.
Preferencje, tu ruchowe, zaczynają się bardzo wcześnie - dowiodły tego dzieci z oddziału przedszkolnego. Ich ulubionym sportem jest jazda na hulajnodze, rolkach oraz oczywiście piłka nożna. Sześciolatki z entuzjazmem zabrały się do pracy, bowiem potem czekały na nie zajęcia ruchowe - oczywiście te ULUBIONE :)
FESTYN - DZIEŃ DZIECKA
"Zdrowo, smacznie i sportowo" - pod takim hasłem przebiegał nasz festyn. Atrakcji było wiele - m.in. wspólnie przygotowane II śniadanie oraz konkurencje sportowe. Uczniowie chętnie włączyli się do wspólnej zabawy. Pogoda nam dopisała, humory również.
MIKOŁAJKOWY TURNIEJ KLAS II W MINI PIŁKĘ NOŻNĄ I DWA OGNIE
Świąteczna atmosfera udzieliła się małym sportowcom z klas II, którzy z entuzjazmem rozegrali swój Mikołajkowy Turniej. Drugoklasiści z ogromnym przejęciem i w duchu zasad fair play rywalizowali w rozgrywkach w mini piłkę nożną i dwa ognie. Radosny nastrój udzielił się również kibicom, którzy dopingowali obie drużyny.
TURNIEJ - MINI PIŁKA NOŻNA
W ramach działań wynikających z realizacji projektu „ Szkoła i przedszkole przyjazne żywieniu i aktywności fizycznej ” odbył się w naszej szkole turniej drużyn klasowych dziewcząt i chłopców w mini piłce nożnej
ZAJĘCIA W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM - "Dary jesieni i moje ulubione owoce"
OGRÓDKI ZIOŁOWE
Klasy II postanowiły założyć ogródki ziołowe - pietruszka, szczypiorek, rzeżucha to wspaniałe dodatki do kanapek, a mięta do herbaty :)
PRZEDSTAWIENIE KÓŁKA TEATRALNEGO
„Dbamy o nasze zdrowie- walczymy z hałasem”
„Szkoła przyjazna zdrowemu żywieniu i ruchowi fizycznemu” - taki projekt jest realizowany przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Do tego projektu przyłączyło się też koło teatralne pod kierunkiem bibliotekarza - pani Elżbiety Bronowskiej.
W dniu 04.12.2013 roku cała szkoła obejrzała przedstawienie pt. „O zdrowiu na poważnie i na wesoło”. Artyści udowadniali, że nie tylko jedzenie owoców i warzyw dobrze wpływa na nasze zdrowie, ale też bodźce zewnętrzne, które nas otaczają - np. hałas źle wpływa na nasze uszy i układ nerwowy. Aktorzy namawiali uczniów do zachowania spokoju podczas przerw, m.in. do unikania wrzasków, prosili, aby nie szarpali się i nie bili z kolegami, zachęcali natomiast do biegania na boisku szkolnym, a nie po korytarzach i oczywiście spożywania owoców i warzyw. Nasz jedyny rodzynek, Grzesiu, namawiał koleżanki i kolegów do używania zwrotów grzecznościowych , bo one dobrze działają na wszystkich – rozbrajająco. Uzupełniona została też gazetka o zdrowym żywieniu w wartości odżywcze i witaminowe marchwi.
"JAŚ I MAŁGOSIA"
W ramach udziału w projekcie SZKOŁA I PRZEDSZKOLE PRZYJAZNE ŻYWIENIU I AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ, kółko teatralne przygotowało przedstawienie „Jaś i Małgosia”. Spektakl był trochę nietypowy, bowiem tym razem, zamiast chatki z piernika ... https://www.facebook.com/spbledzew/posts/634008320019553